Nieuws

CelloOctet Amsterdam op 20 maart in Tienhoven

CelloOctet Amsterdam op 20 maart in Tienhoven

Op 20 maart a.s. speelt het CelloOctet bij Concert in Tienhoven met een schitterend optreden, waarmee we het seizoen afsluiten. Het CelloOctet Amsterdam bestaat 30 jaar en is een uniek ensemble, het enige in deze samenstelling ter wereld. Omdat er weinig origineel repertoire is voor deze samenstelling, speelt het Octet bewerkingen en tevens stukken die speciaal voor hen werden geschreven. Het programma op 20 maart ziet er als volgt uit:

  • Arvo Pärt Da Pacem Domine
  • Philip Glass Suite uit “Mishima”
  • Mauricio Kagel Motetten
  • Arvo Pärt Silouan’s song
  • Theo Loevendie Two mediterranean dances
  • Georges Bizet Suite uit “Carmen”

Wacht niet te lang met het bestellen van uw kaarten want het Octet is gewild. Om alvast in de stemming te komen: een klein een voorproefje het Octet met Arvo Pärt https://youtu.be/wcsJDkOPMjI.

Marietta Petkova in Tienhoven

Marietta Petkova in Tienhoven

Op 24 januari kunt u bij Concert in Tienhoven genieten van de beroemde Bulgaarse pianiste Marietta Petkova. Tijdens ons winterconcert speelt zij een selectie uit de Préludes I en II. Beeldende miniaturen, met vaak sprookjesachtige onderwerpen. Petkova speelt daarnaast Mozarts Sonate in c, KV 457 en werken van Tsjaikovski en Rachmaninoff.

Dit jaar werd Marietta Petkova vijftig, in het honderdste sterfjaar van Claude Debussy. Voor de pianiste dubbel aanleiding tot een project rondom deze Franse vernieuwer. 

‘De muziek van Debussy schreeuwt niet, ze spreekt’, zegt Marietta Petkova met nadruk in het Nederlands Dagblad. En ja, sprekende vertolkingen kun je aan haar overlaten: de geboren Bulgaarse staat bekend om haar vertelkunst aan het klavier. Ook bij Debussy paart ze raffinement aan onverwacht felle kleuren. Waar menig musicus nogal eens verzandt in vergezochte subtiliteit, weet Petkova ook Debussy’s warmbloedige kant naar voren te halen.

‘De vader van de nieuwe muziek’, zo typeert Petkova de Franse componist en publicist. ‘Alles wat die twintigste-eeuwse jongens later schreven, lag al impliciet in zijn werk besloten. Toch zei Debussy zelf dat hij eigenlijk niks nieuws had uitgevonden; hij bouwde immers gewoon voort op componisten vóór hem, met name Chopin en Bach. Het is dus geen ‘vreemde’ muziek, ze is diepgeworteld in de traditie. Maar Debussy wierp een verbluffend nieuw licht op die traditie. Daarmee gaf hij weer een impuls aan volgende generaties: Skrjabin, Rachmaninov, Ravel, Stravinsky, ja Schönberg zelfs nog. En ook aan jazzmusici, zoals Duke Ellington.’

Van Baerle Trio in Tienhoven op 8 november

Van Baerle Trio in Tienhoven op 8 november

Nu de herfst definitief haar intrede heeft gedaan kijken we uit naar de start van het nieuwe concertseizoen. Over enkele weken kunt u weer heerlijk genieten van schitterende muziek, de romantiek van kaarslicht en ons mooie kerkje.

Het Amsterdamse Van Baerle Trio zal het seizoen openen met een optreden op 8 vrijdag november, met stukken van Mozart, Schumann en Beethoven. Het trio is opgericht in 2004 en uitgegroeid tot een zeer gerenommeerd piano trio dat vele prijzen won en veelvuldig optreedt in belangrijke Europese zalen. In de Volkskrant leest u een recensie uit 2018 over het Van Baerle Trio.

Wij hopen van harte u op 8 november te mogen begroeten in Tienhoven!