De donkere dagen lopen ten einde, de temperatuur ontstijgt het vriespunt, krokussen kleuren de velden, met andere woorden: we kunnen terugkijken op een warm seizoen concerten bij kaarslicht en (voor)uitkijken naar de zomer. 

Zo keek Alfred Schnittke met warme gevoelens terug naar de grootmeester Bach, wetende dat er een nieuwe zomer aan muziek aan zijn voeten lag. Het voorjaarsconcert van 10 maart 2017 zal in het teken staan van respect voor de grootmeesters vermengd met het sentiment van de nieuwe tijd.

“Nicht Bach, sondern Meer sollte er heißen!” (Niet Beek zou hij moeten heten, maar Zee!), zou Beethoven gezegd hebben over de grote componist, een van zijn grote voorbeelden en inspiratiebronnen. De twee Sonates voor cello en piano opus 102 behoren tot de late periode van Beethovens leven waarin hij zich steeds meer op contrapunt en polyfonie beroept binnen de klassieke harmonie en vorm. Beethovens sonates opus 102 zijn twee van de absolute hoogtepunten van het (cello-piano) repertoire met hun enorme rijkdom aan expressie en karakter en hun verbijsterende, diepgaande langzame delen.

Een mooiere combinatie dan met de prachtige, levendige Gambasonates van Bach is bijna niet denkbaar. De stukken van de grote meesters van weleer worden afgewisseld met werken van recentere grootheden. Toshio Hosokawa’s dramatische, vertellende Lied III (2007) en Alfred Schnittke’s Musica Nostalgica (1992), waarin we ons bijna terug wanen in de tijd van de andere grote componisten in het programma..

Het veelbelovende duo van cellist Joris van den Berg en pianist Martijn Willers ontstond in 2006. Het won de Dutch Classical Talent Tour & Award 2014 en was prijswinnaar in 2008 op het Internationale Johannes Brahms Kamermuziekconcours in Pörtschach (Oostenrijk). Met hart en ziel stort het ensemble zich in de muziek om de schoonheid van de stukken over te brengen aan het publiek.

Wij hopen u te zien op vrijdagavond 10 maart 2017!